Urbanism
Centralizator Certificate De Urbanism
Detalii referitoare la Certificatul de Urbanism
In vederea autorizarii lucrarilor de constructie, una dintre etape este obtinerea Certificatului de urbanism, act de informare emis de administratia publica locala. Potrivit Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, Certificatul urbanism este actul de informare emis de administratia publica locala (presedintii consiliilor judetene, primarul general al municipiului Bucuresti, primarii municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, ai oraselor sau comunelor) prin care: – face cunoscute solicitantului elementele privind regimul juridic, economic si tehnic al terenurilor si constructiilor existente la data solicitarii; – stabileste cerintele urbanistice care urmeaza sa fie indeplinite in functie de specificul amplasamentului, precum si lista cuprinzand avizele si acordurile legale, necesare in vederea autorizarii. Cu toate ca Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii specifica faptul ca nu este necesara prezentarea titlului asupra imobilului sau a altui act care sa ateste dreptul de proprietate, in practica, autoritatea emitenta a Certificatului de urbanism poate cere completarea documentatiei cu acest act. Certificatul de urbanism se intocmeste in conformitate cu prevederile documentatiilor de urbanism (P.U.G., P.U.Z., P.U.D. si R.G.U.), iar pentru investitiile care depasesc limita unei unitati administrativ-teritoriale se poate intocmi si pe baza planurilor de amenajare a teritoriului (P.A.T.N., P.A.T.Z., P.A.T.J.), aprobate potrivit legii. Certificatul de urbanism se emite in termen de cel mult 30 de zile de la data inregistrarii cererii, mentionandu-se in mod obligatoriu scopul emiterii acestuia. Certificatul de urbanism nu confera dreptul de a executa lucrari de constructii. In situatia in care scopul emiterii certificatului de urbanism este obtinerea autorizatiei de construire/desfiintare, acesta va fi insotit de formularele fiselor tehnice strict necesare in vederea emiterii acordului unic. In documentele anexa la certificatul de urbanism emitentul are obligatia de a incunostinta solicitantul cu privire la taxele legale necesare avizarii documentatiei in vederea autorizarii. In acest scop, societatile furnizoare de utilitati au obligatia ca, pe baza de protocol incheiat cu autoritatea administratiei publice locale, sa comunice cuantumul taxelor pentru avize (pe tipuri de lucrari si capacitati – conform reglementarilor proprii), modalitatea de plata si conturile in care acestea trebuie achitate. VALABILITATEA CERTIFICATULUI DE URBANISM Certificatului de urbanism este valabil pentru un interval de timp cuprins intre 6 si 24 luni de la data emiterii, in functie de: a) scopul pentru care a fost solicitat; b) complexitatea investitiei si caracteristicile urbanistice ale zonei in care se afla imobilul; c) mentinerea valabilitatii prevederilor documentatiilor urbanistice si a planurilor de amenajare a teritoriului aprobate, pentru imobilul solicitat. Prelungirea termenului de valabilitate a certificatului de urbanism se poate face numai de catre emitent, la cererea titularului formulata cu cel putin 15 zile inaintea expirarii acestuia, pentru o perioada de timp de maximum 12 luni, dupa care, in mod obligatoriu, se emite un nou certificat de urbanism. Pentru prelungirea valabilitatii certificatului de urbanism se completeaza si se depune la emitent o cerere-tip insotita de certificatul de urbanism emis, in original. O data cu depunerea cererii de prelungire a valabilitatii certificatului de urbanism, solicitantul va face dovada achitarii taxei de prelungire a acesteia. ELABORAREA PLANULUI URBANISTIC ZONAL (PUZ) SAU A PLANULUI URBANISTIC DE DETALIU (PUD) In situatii deosebite, in functie de conditiile specifice de amplasament (pozitia terenului in ansamblul localitatii ori al teritoriului) si/sau de importanta si complexitatea obiectivului de investitii si daca prevederile documentatiilor de urbanism si de amenajare a teritoriului aprobate nu furnizeaza suficiente elemente necesare autorizarii, ori daca se solicita o derogare de la prevederile documentatiilor de urbanism sau de amenajare a teritoriului aprobate, emitentul poate cere suplimentar, prin certificatul de urbanism: a) elaborarea unui plan urbanistic zonal (P.U.Z.) ori de detaliu (P.U.D.), dupa caz, urmand ca, dupa aprobare, prevederile acestuia sa fie preluate in cadrul P.U.G. ori P.A.T.J.; in certificatul de urbanism se va face mentiunea ca proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii (P.A.C.) se va putea intocmi numai dupa aprobarea documentatiei de urbanism si cu obligativitatea respectarii intocmai a prevederilor acesteia; b) completarea, dupa caz, a documentatiilor care insotesc cererea pentru eliberarea autorizatiei de construire cu urmatoarele studii, avize, expertize: 1. studii de specialitate: de circulatie, istoric, de amenajare peisagistica, de impact asupra mediului (numai la solicitarea autoritatii de protectie a mediului); 2. avize de la organismele competente pentru zonele asupra carora s-a instituit un anumit regim de protectie sau de restrictii de construire (protectia zonelor naturale; protejarea monumentelor istorice; zone cu trafic aerian; vecinatatea constructiilor si ansamblurilor cu caracter militar; drumuri; retele electrice si de telecomunicatii; magistrale de transport de gaze, de produse petroliere; cai ferate si navigabile; cursuri de apa; statii meteo; surse si gospodarii de apa, amenajari de imbunatatiri funciare etc.); 3. expertize tehnice. Pentru lucrari la constructiile existente (reparatii, consolidari, schimbari de destinatie a spatiilor interioare etc.), daca prin acestea nu se aduc cladirilor modificari de natura urbanistica ori daca noua functiune este compatibila cu reglementarile urbanistice ale zonei, nu este necesara intocmirea unui plan urbanistic zonal (P.U.Z.) ori de detaliu (P.U.D.), dupa caz.
Autorizatii de construire solicitantul va depune o documentatie, elaborata cu conditia incadrarii noilor propuneri in prevederile documentatiilor de urbanism aprobate si numai in limitele avizelor si acordurilor obtinute pentru autorizatia initiala. Nu este necesara emiterea unui nou certificat de urbanism.
Cerere pentru emiterea Certificatului de Urbanism
Certificatul de urbanism se va elibera in baza unei cereri care va cuprinde atat elementele de identificare a imobilului pentru care se solicita certificatul de urbanism, cat si elementele care definesc scopul solicitarii. Certificatul de urbanism nu confera dreptul de a executa lucrari de constructii.
Cerere pentru prelungirea valabilitatii Certificatului de Urbanism
Prelungirea termenului de valabilitate a certificatului de urbanism se poate face numai de catre emitent, la cererea titularului formulata cu cel putin 15 zile inaintea expirarii acestuia, pentru o perioada de timp de maximum 12 luni, dupa care, in mod obligatoriu, se emite un nou certificat de urbanism. Pentru prelungirea valabilitatii certificatului de urbanism se completeaza si se depune la emitent o cerere-tip insotita de certificatul de urbanism emis, in original. Odata cu depunerea cererii de prelungire a valabilitatii certificatului de urbanism, solicitantul va face dovada achitarii taxei de prelungire a acesteia.
Documentele necesare emiterii Certificatului de Urbanism
Pentru emiterea Certificatului de Urbanism, solicitantul, orice persoana fizica sau juridica, trebuie sa depuna o documentatie cuprinzand:
1. * CERERE TIP (formularul-model F.1 – „Cerere pentru emiterea certificatului de urbanism”) completata in conformitate cu precizarile privind completarea acesteia, cu elementele de identificare ale solicitantului si imobilului, precum si cu precizarea scopului solicitarii actului; 2. CHITANTǍ/documentul de plata a taxei de eliberare a certificatului de urbanism (in copie);
3. PLAN DE AMPLASAMENT sau PLAN DE SITUATIE ; 4. EXTRAS DE CARTE FUNCIARA DE INFORMARE ACTUALIZAT; * Aceste acte se obtin si de la Primaria comunei Bogdanesti – Birou Urbanism
Centralizator Autorizații De Construcții
Detalii referitoare la Autorizatia de Construire
Autorizatia de construire constituie actul de autoritate al administratiei publice locale pe baza caruia se asigura aplicarea prevederilor legale, referitoare la amplasarea, proiectarea, executarea si functionarea constructiilor. Potrivit Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, autorizatia de construire se elibereaza in baza unei cereri a solicitantului pentru: a) lucrari de construire, reconstruire, consolidare, modificare, extindere, schimbare de destinatie sau de reparare a constructiilor de orice fel, precum si a instalatiilor aferente acestora, cu exceptia lucrarilor care nu modifica structura de rezistenta, caracteristicile initiale ale constructiilor sau aspectul arhitectural al acestora; b) lucrari de construire, reconstruire, extindere, reparare, consolidare, protejare, restaurare, conservare, precum si orice alte lucrari, indiferent de valoarea lor, care urmeaza sa fie efectuate la constructii reprezentand monumente istorice, inclusiv la cele din zonele lor de protectie, stabilite potrivit legii; c) lucrari de construire, reconstruire, modificare, extindere, reparare, modernizare si reabilitare privind cai de comunicatie, inclusiv lucrari de arta, retele si dotari tehnico-edilitare, lucrari hidrotehnice, amenajari de albii, lucrari de imbunatatiri funciare, lucrari de instalatii de infrastructura, noi capacitati de producere, transport, distributie a energiei electrice si/sau termice, precum si de reabilitare si retehnologizare a celor existente; d) imprejmuiri si mobilier urban, amenajari de spatii verzi, parcuri, piete si alte lucrari de amenajare a spatiilor publice; e) lucrari de foraje si excavari necesare in vederea efectuarii studiilor geotehnice, prospectiunilor geologice, exploatarilor de cariere, balastiere, sonde de gaze si petrol, precum si alte exploatari de suprafata sau subterane; f) lucrari, amenajari si constructii cu caracter provizoriu necesare in vederea organizarii executiei lucrarilor de baza, daca nu au fost autorizate o data cu acestea; g) organizarea de tabere de corturi, casute sau de rulote; h) lucrari de constructii cu caracter provizoriu: chioscuri, tonete, cabine, spatii de expunere situate pe caile si spatiile publice, corpuri si panouri de afisaj, firme si reclame, precum si anexele gospodaresti ale exploatatiilor agricole situate in extravilan; i) cimitire – noi si extinderi. Certificatul de urbanism este actul de informare prin care adminsitratia publica locala face cunoscute solicitantului elementele privind regimul juridic, economic si tehnic al terenurilor si constructiilor existente la data solicitarii si stabilesc cerintele urbanistice care urmeaza sa fie indeplinite in functie de specificul amplasamentului, precum si lista cuprinzand avizele si acordurile legale, necesare in vederea autorizarii. Certificatul de urbanism se va elibera in baza unei cereri care va cuprinde atat elementele de identificare a imobilului pentru care se solicita certificatul de urbanism, cat si elementele care definesc scopul solicitarii. Certificatul de urbanism nu confera dreptul de a executa lucrari de constructii. Proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii este extras din proiectul tehnic si se elaboreaza in conformitate cu continutul-cadru prevazut de Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii , in concordanta cu cerintele certificatului de urbanism, cu continutul avizelor si al acordurilor cerute prin acesta, si se intocmeste, se semneaza si se verifica, potrivit legii. Proiectele pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii, precum si proiectele tehnice, pe baza carora se intocmesc acestea, se elaboreaza de colective tehnice de specialitate, se insusesc si se semneaza de cadre tehnice cu pregatire superioara numai din domeniul arhitecturii, constructiilor si instalatiilor pentru constructii. Executarea lucrarilor de constructii se poate face numai pe baza proiectului tehnic si a detaliilor de executie. Autoritatea emitenta a autorizatiei de construire va stabili o perioada de valabilitate de cel mult 12 luni de la data emiterii, interval in care solicitantul este obligat sa inceapa lucrarile. In aceasta situatie, valabilitatea autorizatiei se extinde pe toata durata de executie a lucrarilor prevazute prin autorizatie, in conformitate cu proiectul tehnic. Neinceperea lucrarilor ori nefinalizarea acestora in termenele stabilite conduce la pierderea valabilitatii autorizatiei, fiind necesara emiterea unei noi autorizatii de construire. In situatia in care caracteristicile nu se schimba fata de autorizatia initiala, se va putea emite o noua autorizatie de construire, fara a fi necesar un nou certificat de urbanism. In situatia in care in timpul executiei lucrarilor, si numai in perioada de valabilitate a autorizatiei de construire, survin modificari de tema privind constructia autorizata, care conduc la necesitatea modificarii acesteia, titularul are obligatia de a solicita o noua autorizatie. Pentru obtinerea noii autorizatii de construire solicitantul va depune o documentatie, elaborata cu conditia incadrarii noilor propuneri in prevederile documentatiilor de urbanism aprobate si numai in limitele avizelor si acordurilor obtinute pentru autorizatia initiala. Nu este necesara emiterea unui nou certificat de urbanism.
Acte necesare pentru eliberare AC
Acte pentru emiterea Autorizatiilor de Construire SECTIUNEA 1 – cerere tip pentru emiterea autorizatiei de construire – inclusiv anexa, completatã cu elementele de identificare si datele tehnice conform proiectului (stampilatã în cazul persoanelor juridice). – actul doveditor al titlului asupra imobilului, care sã-i confere solicitantului dreptul de executie al lucrãrilor de constructii (în copie legalizatã); – fisa cadastralã – întabulare – certificatul de urbanism (în copie), plan anexa si HCL PUD/PUZ/reglementãri PUG – proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construire – P.A.C., inclusiv referatele de verificare si, dupa caz, referatul de expertizã tehnicã – semnate si stampilate în original (doua exemplare) întocmit dupã cum urmeazã: a) se elaboreazã de colective tehnice de specialitate, se însuseste si se semneazã de cadre tehnice cu pregãtire superioarã numai în domeniul arhitecturii si constructiilor b) se verificã, în conditiile legii de verificatori de proiecte atestati c) în situatia în care se solicitã si autorizarea organizãrii de santier, se prezintã si piesele – scrise si desenate – specifice proiectului de organizare a executiei lucrãrilor (P.O.E.), precum si avizele specifice (aviz circulatie, aviz pentru ocuparea temporarã a domeniului public, aviz sanitar, aviz/contract cu societatea de salubritate etc); – documentul de platã a taxei de emitere a autorizatiei de construire (în copie); – declaratie pe propria rãspundere privind inexistenta unor litigii asupra imobilului; – dovada achitãrii taxelor legale la filiala OAR si de luare în evidenta a proiectului depus pentru autorizare – acordul vecinilor în forma autentica sau alte declaratii notariale TITULARUL AUTORIZATIEI LUCRARILOR ESTE OBLIGAT: 1. Sã anunte Primãria data începerii lucrãrilor autorizate, prin trimiterea, cu cel putin 5 zile înainte, a formularului anexat autorizatiei. 2. Sã anunte Inspectia de Stat pentru Calitatea Constructiilor data începerii lucrãrilor autorizate, prin trimiterea, cu cel putin 30 de zile înainte, a formularului anexat autorizatiei. 3. Sã pãstreze în perfectã stare pe santier autorizatia de construire si documentatia vizatã spre neschimbare, pe care le va prezenta la cerere, pe toatã durata executãrii lucrãrilor, organelor însãrcinate cu exercitarea controlului potrivit legii. 4. În cazul în care pe parcursul lucrãrilor se descoperã vestigii arheologice (fragmente de ziduri, ancadramente de goluri, pietre cioplite si sculptate, fundatii, oseminte, inventar monetar, ceramic etc.), sã anunte imediat emitentul autorizatiei (Primaria). Reluarea lucarilor se va face numai cu acordul organismului de specialitate. 5. Sã respecte conditiile impuse de utilizarea si protejarea domeniului public, precum si a mediului conform legilor în vigoare. 7. Dupa terminarea lucrãrilor, sã solicite procesul verbal de receptie. SECTIUNEA 2 – avizele si acordurile legale necesare si planurile anexe vizate de cãtre emitent, nominalizate în certificatul de urbanism ( Electrica, Romtelecom, Agentia de Mediu, Directia Judeteana de Culturã, Inspectoratul de Stat în Constructii , Drumuri Nationale, Politia Rutierã, etc.) SECTIUNEA 3 – Deviz estimativ al lucrãrii – Lista semnãturi proiectanti – Referate de verificare SECTIUNEA 4 A. Memoriu de arhitectura: – plan de încadrare în zona la scara 1:1000 – plan de situatie la scara 1:200 vizat de Serviciul Cadastru ce va cuprinde: parcela cadastralã cu elementele topografice, cotele constructiilor proiectate (cote de nivel, distante, cote trotuar, alei, platforme, denumirea si destinatia fiecãrui corp de constructie, sistematizare pe verticalã, sensul de scurgere a apelor pluviale, accese pietonale, spatii verzi) – plan coordonator retele – plan niveluri, acoperis, sectiuni caracteristice, planuri fata de color cu mentionarea materialelor si finisajelor folosite-întocmite la scara 1:50 B. Memoriu tehnic de rezistentã: – expertiza tehnicã acolo-unde este cazul – planuri de structura de fundatii întocmite la scara 1:50 – detalii – planuri subzidiri-unde este cazul C. Memorii tehnice de instalatii: – scheme instalatii
Cerere pentru prelungirea valabilitatii Autorizatiei de Construire
Autoritatea emitenta a autorizatiei de construire va stabili o perioada de valabilitate de cel mult 12 luni de la data emiterii, interval in care solicitantul este obligat sa inceapa lucrarile. In aceasta situatie, valabilitatea autorizatiei se extinde pe toata durata de executie a lucrarilor prevazute prin autorizatie, in conformitate cu proiectul tehnic. Neinceperea lucrarilor ori nefinalizarea acestora in termenele stabilite conduce la pierderea valabilitatii autorizatiei, fiind necesara emiterea unei noi autorizatii de construire. In situatia in care caracteristicile nu se schimba fata de autorizatia initiala, se va putea emite o noua autorizatie de construire, fara a fi necesar un nou certificat de urbanism. In situatia in care in timpul executiei lucrarilor, si numai in perioada de valabilitate a autorizatiei de construire, survin modificari de tema privind constructia autorizata, care conduc la necesitatea modificarii acesteia, titularul are obligatia de a solicita o noua autorizatie.
Legislatie privind performanta energetica a cladirilor